• De maatschappelijke trend, om meer verantwoordelijkheid bij de burger neer te leggen, werkt door in zorgorganisaties. Hierdoor neemt voor hen de noodzaak toe om zich te onderscheiden en te positioneren op de markt.

    Dit vraagt om een heldere visie en koers en inspirerend leiderschap. Maar even zo belangrijk is de wijze waarop de verandering binnen de organisatie wordt ingezet; hoe medewerkers, afdelingen en diensten in beweging worden gezet en mee worden genomen in deze veranderingen.

    Ik zie organisaties worstelen met het daadwerkelijk vormgeven van de nieuwe organisatie. Voor hen zijn deze verandertrajecten een pittige uitdaging, voor mij betekent dit een nieuwe inspirerende opdracht. We gaan aan de slag met:

    • - Welke nieuwe rollen worden er gevraagd van de (zorg)verleners en de ondersteunende diensten?
    • - Wat zijn de gevolgen voor de huidige manier van werken binnen de organisatie?
    • - Wat hebben medewerkers nodig om een bijdrage te leveren aan het nieuwe werken? En wat moeten ze juist loslaten?
    • - Hoe kunnen we werkprocessen efficiĆ«nt(er) inrichten?
    • - Wat betekent het nieuwe werken voor de competenties en skills van medewerkers?

    Bij het vormgeven van deze veranderingen zijn de medewerkers een bron van innovatie en creativiteit waar ik dan ook ten volle gebruik van maak.

  • Deze zorggroepen groeien snel en nemen een steeds belangrijkere rol in binnen de ketenzorg eerstelijnsgezondheidszorg.

    De snelle groei stelt andere eisen aan de inrichting en werkwijze van deze groepen. Het vraagt om een goede bedrijfsmatige wijze van werken, heldere afspraken over taakverdeling, duidelijke verantwoordelijkheden en heldere en efficiƫnte werkprocessen.

    Ik ondersteun zorggroepen bij de professionalisering en het inrichten van hun bedrijfsprocessen door:

    • - In kaart brengen van functie- en loongebouw
    • - Optimaliseren van interne werkprocessen
    • - Voorbereiden en uitvoeren van bijeenkomsten; wat betekenen de veranderingen voor de medewerkers en op welke wijze kunnen deze het best worden uitgevoerd?
    • - Coachen van medewerkers bij het uitvoeren van veranderde werkzaamheden
  • Veel ondernemingsraden staan voor de uitdaging dat er van hen een andere rol verwacht wordt. Met name dat ze vanuit een meer kritische en proactieve houding het gesprek aangaan met bestuurders en medewerkers. Voorheen werden ze als controleur achteraf betrokken, nu steeds vaker al vroeg in de verandertrajecten bij ingrijpende organisatieontwikkelingen. Dat betekent zich steeds meer proactief opstellen in plaats van reactief handelen. Ik begeleid ondernemingsraden bij dit proces en help ze hun nieuwe rol goed te omarmen en een waardevolle stakeholder te zijn/sleutelpositie in te nemen in de transitie die hun organisatie door dient te maken.