De maatschappelijke trend, om meer verantwoordelijkheid bij de burger neer te leggen, werkt door in zorgorganisaties. Hierdoor neemt voor hen de noodzaak toe om zich te onderscheiden en te positioneren op de markt.
Dit vraagt om een heldere visie en koers en inspirerend leiderschap. Maar even zo belangrijk is de wijze waarop de verandering binnen de organisatie wordt ingezet; hoe medewerkers, afdelingen en diensten in beweging worden gezet en mee worden genomen in deze veranderingen.
Ik zie organisaties worstelen met het daadwerkelijk vormgeven van de nieuwe organisatie. Voor hen zijn deze verandertrajecten een pittige uitdaging, voor mij betekent dit een nieuwe inspirerende opdracht. We gaan aan de slag met:
- - Welke nieuwe rollen worden er gevraagd van de (zorg)verleners en de ondersteunende diensten?
- - Wat zijn de gevolgen voor de huidige manier van werken binnen de organisatie?
- - Wat hebben medewerkers nodig om een bijdrage te leveren aan het nieuwe werken? En wat moeten ze juist loslaten?
- - Hoe kunnen we werkprocessen efficiƫnt(er) inrichten?
- - Wat betekent het nieuwe werken voor de competenties en skills van medewerkers?
Bij het vormgeven van deze veranderingen zijn de medewerkers een bron van innovatie en creativiteit waar ik dan ook ten volle gebruik van maak.